{ KÄLLA Penicillin.se }

Hej godingar!

Jag själv har ju varit sjuk och liggande med hög feber och streptokocker. Är tillbaka i ”livet” med jobb och lättare vardagssysslor igen. Men är fortfarande matt och trött om man jämför med mitt normaltillstånd. Den där dagen då jag blev sjuk så körde jag morgonträning på Wörkout med Pischa och Andrea. Klockan var tidigt, ca 06:15 jag var taggad till tusen, och vi skulle dra igång. Jag kände att det gjorde liiiite (bara pyttelite) ont i halsen , och fick en klump i magen, reflekterar snabbt….  -”Neeej, ska jag bli sjuk nu!?”

Jag stod ju där, ombytt och redo och körde ändå, tänkte ”det är nog ingen fara” . Några timmar senare bröt det ut🤒😷 Jag blev sååååå dålig!

Jag borde inte tränat, men tänkte att det skulle gå över. Dumt! 

Majoriteten av mina vänner, vissa kollegor och många av dom jag känner är sjuka eller har varit sjuka. Det är ju den perioden på året nu! 

Dessutom är vi i början av året, och många har avlagt nya nyårslöften som innebär en hel del träning 😉 

Därför vill jag göra en liten reminder om hur man ska tänka kring träning, infektion, risker och påföljder… 

En av många bra källor är penicillin. Se. Jag länkar upp till det längta upp om du vill läsa mer 👆🏻☺️

Men detta vill jag ta upp för att jag just påmint mig själv om hur viktigt det är att inte köra på när man har en infektion i kroppen! Det ” farliga” är just när man börjar känna sig piggare och energin kommer tillbaka… Men infektionen inte är helt borta ännu. -Se upp!!! 

95969B0E-A680-4307-B26B-3669822F76B0

Träna inte vid pågående infektion!

// Det är inte farligt att träna med penicillin då penicillinet i sig inte gör någon skada. Däremot kan det vara farligt att träna med en pågående infektion i kroppen, då infektionen kan spridas och förvärras!//

-Jag personligen rekommenderar varmt att man tar det sökta före det osäkra om man har en i femtionde. Jag veeeet hur drygt det kan kännas😩Men undvik iallfall pulshöjande, och håll efter kosten ändå! Man behöver inte ”skita i allt” bara för att man blir sjuk 😉

Infektionen kan bli värre

// Har du en infektion i kroppen så ska du låta bli att träna så att infektionen inte blir värre. Tränar du med en infektion i kroppen kan denna infektion sprida sig till andra delar av kroppen och dessutom bryta ner muskelvävnad. Dessutom behöver kroppen återhämtning för att bli frisk snabbt. //

-Därför slår jag ett extra slag för att undvika att genvägen blir en senväg 😉 Ta det lugnt, promenera  och fokusera på kosten…. Du är snart tillbaka på banana igen 💪🏻👊🏻

Sämre effekt

// Träning ger sämre effekt om du tränar när du inte är frisk.  Dessutom kan en spridd infektion lida till muskelnedbrytning. //

-Det är ju en bra motivation till att avstå när det är svårt…. För att träna med sämre effekt är ju ganska dumt…🤷🏼‍♀️

Träna absolut inte om🤚🏻

Om du har ont i halsen eller har feber ska du absolut inte träna då detta kan vara farligt. . Det kan nämligen, i värsta fall, leda till hjärtmuskelinflammation. Hur stor risk du har att drabbas av hjärtmuskelinflammation är väldigt individuellt och risken ökar ju kraftigare infektion du har och ju intensivare du tränar.

-VIKTIGT! Alltså om man kikar på statestiken på unga män/kvinnor som drabbats av just hjärtmuskelinflammation, så är det just dessvärre vanligare än vad vi tror! Här MÅSTE vi prioritera oss själva, våran hälsa och lära oss att lyssna på kroppen! Feber och halsont kan sluta i livsfara i kombination med träning!

Om du ändå vill träna

Om du måste/vill träna trots allt ska du se till att inte träna puls när du är sjuk. Ju högre puls desto större risk för komplikationer. Välj därför styrketräning och promenader om du trots allt måste träna//

-Som sagt, ta det lugnt. Promenad eller kör LUGN styrketräning, eller fokus på rörlighet och teknik tex☺️

E4A462BC-70C7-472E-AB03-6F69BDA6232E

Ja, tänkvärt! Även jag får påminna mig själv emellanåt….  Hälsan först, glöm inte det! ☺️

Jag har varit feberfri i två hela dagar, äter fortfarande penicillin 3 gånger dagen. Min ork, och min energi är långtifrån bra.. Men börjar komma tillbaka. Därför får jag bromsa mig själv från pulshöjande träning.

Istället fokuserar jag just nu på lugna promenader i friska luften. Stunder av mindefullness där jag försöker stanna upp i nuet och bara vara🙏🏻

Det får duga gott tills jag kan dra igång med högintensiv styrketräning igen 👊🏻 

DC8503A3-9C07-477F-8866-A08DE2B0247D

Ingefära ingår ju i dom flesta beprövade hemmakurerna. Men ingefära gör ingen nytta i kroppen när du redan är sjuk!

Så börja boosta med  ingefära redan INNAN du blir sjuk. Ingefära, citron, lime och lite chilli är inte fel 🍋🌶

 Jag ska göra mig egna shots när jag är hemma i stockholm igen. Jag ska även leta fram mina favvo recept till er! -Om ni vill?

Nu ska jag skjutsa Lilleman till skolan, ta en lugn promenad när det blivit liiitr ljusare. (Jag behöver verkligen vara ute i ljuset🙏🏻) En morgonstund med min extrapappa innan jag åker hem❤️

 Sedan väntar en dag med hemma-kontor och två möten 😄 

Kram kram

/My Martens 

Kommentarer (7)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *