Utmaning 30 dagar sockerfritt och en PW om dagen ! 😄💪🏻👊🏻

I samarbete med SMART planering.se 

 Sockerfritt i 30 dagar, och 1 promenad om dagen !

Längre ner i inlägget kommer själva utmaningen, men först lite generella tankar kring målsättningar. Första dagen på resten av våra liv! 🤣 haha! klyschigt men sant! Jag har satt upp MINA personlig mål. Nu ska DU sätta upp DINA personliga mål. 

Ställ dig frågan vad är det du vill? 

Vissa vill MÅ bättre, bli starkare, gå upp i vikt , gå ner i vikt… Någon kanske tränar inför ett lopp, eller någon tävling. Det finns inga rätt eller fel.  Men att MÅ bra, brukar även ha den positiva effekten att man också Ser bra ut! hehe! 😉 

-Allting hänger ihop! 

Just nu så står jag själv i ett läge där jag ”börjar om igen ”.   Jag har som du kunde läsa i några inlägg att jag haft sömnproblem ett tag. Jag brottats med mitt egna kortisol påslag, som hänger i ihop med stressen. Så MEDVETET, har jag lagt om min vardag och träning utifrån det. Lågintensiva pass med tunga vikter istället för högintensiva hiit pass tex. En långdragen förkylning och två omgångar av förkylningar lägger jag nu bakom mig! 

Nu efter julhelger, klämdagar, julbord… för att inte tala om svärmors underbara små-kakor och annat gott 😉 Så är jag lite rundare och goare än vanligt 😉 hehe! några plus på vägen som ska bort !

 MÅLSÄTTNING, vad är DIN målsättning? 

Det som spelar någon roll vad din målsättning är, utan det viktiga är att DU gör det för DIN skull!

Sen om du vill komma i ett par tighta jeans du inte haft på länge, eller har ett specifikt mål som lätt kan tas för ”ytligt” . Skits samma, det är isåfall DITT mål! Det ska ingen få ta ifrån dig! 👊🏻🌟 Många här i våran svenska kultur VÅGAR inte säga att man vill träna för att bli tightare och snyggare! Skit samma, så länge du gör det för din skull och ingen annans. 

Jag vill att träning ska vara kul!

Variation är viktigt för att jag ska tycka att det är kul och inte tröttna. Jag kommer därför att börja dela med mig av lite roliga träningspass och passande tips då och då…. 

Min förhoppning är att ni som vill ska kunna hitta inspiration här inne för att uppnå just DINA egna personliga målsättningar  

Du kan skräddarsy det utefter dig och dina förutsättningar. Gör jag tex övningar med vikter, så kan du göra utan vikter. Är du starkare än vad jag är, så ökar dina vikterna osv.  Gör jag fler/färre än dig så gör du så många som du orkar och några till och ha som mål att öka nästa gång… eller gången efter….

-Okay? är du med mig? 

Först och främst.

Skriv ner dina egna personliga mål på en lapp, eller i anteckningar i mobilen, så att du vet vart du har dom. ELLER, i en av SMART Planerings tränings/kost dagböcker 😍

Det är lätt att man dom dagar man inte är på topp, glömmer bort sina målsättningar, och ger efter…. och just då är det bra att enkelt kunna påminna sig själv om vad man strävar efter. 

Du får JÄTTE GÄRNA även dela med dig av dina målsättningar här bland kommentarerna ☺️

Det gör det mer intressant för mig och alla ni som hänger på min utmaning, kan då inspireras av varandra.  Du kan såklart vara anonym!

Nåväl. Jag har skrivit upp min utmaning och satt upp det på mitt kylskåp! 😁

Ursäkta handstilen……. hehe! 😎😜

Som coach och personlig tränare så brukar jag ”tjata” om medvetenhet. Därför brukar jag be mina klienter att göra en kostregistreing och även skriva ner det man tränar. Jag snubblade av en slump in på SMART planering.

SMART Planering har världens bästa träningsdagböcker med olika inriktningar 🤩 Dom passar mig perfekt, och jag kan varmt rekommendera dig som vill ta konststilen över din träning och kost att använde dessa som ett verktyg 💪🏻

Jag har därför satt upp deras ”Utmaning” på kylskåpet, för att det ska bli lite roligare, nu när jag kör min egen utmaning , ”30 dagar sockerfritt” .

Så för varje dag som jag klarar av en sockerfri dag OCH en PW , Så markerar jag det med grönt för de dagar jag hålla mig till det, och med rött om jag inte hålla mig till det.

På detta sätt kan jag enkelt se hur jag följer min utmaning, cohd et blixtra kul att markera de gröna dagarna såklart 😉

Min utmaning handlar om mina personliga målsättningar.

Att köra 30 dagar sockerfritt i kombination med en PW /dagen, ligger utöver mitt kost och tränings-upplägg som jag gjort åt mig själv.

SYFTET från min sida gentemot dig är att öka medveten kring socker och uppmana till en mer aktiv vardag.  

Att ta bort konkret socker är enkelt. Ni vet godis, kakor, bullar, tårtor osv… Men att öka MEDVETENHETEN kring det ”dolda sockret” i tex bröd, mat, såser osv. Det är riktigt intressant. Detta gäller alltså det ”vita sockret” . ( För att vara extra tydlig, det gäller alltså INTE fruktsocker ) 

Om du har ett mål att gå ner i vikt tex, så vill jag passa på att säga att jag inte vill att du fokuserar för mycket på vågen. Men jag vill ändå att du väger dig, på morgonen, på fastande mage.  Sedan MÄTER du dig med ett måttband. ( eller be någon om hjälp) Mät dig över lår, rumpa, överarm, midja och bröst. Var noga med att memorera VART du mäter dig så att du mäter dig på samma ställe nästa gång som du mäter dig. Skriv ner mått och vikt någonstans så att du själv vet vart du har det. ( i träningsdagboken om du har en sådan)

Första steget är att du bestämmer dig. När du gjort det… då har du kommit en bra bit påvägen. 

Utmaningen är alltså att vara sockerfri 30 dagar, och köra en PW dagligen ! 

-Vill du hänga på ? Isåfall, grattis, nu är du gång! 

Nu vill jag vill att du börjar med att hittar MINST 20 min/dagen där vi börjar med en enkel Power walk. Vill du som jag hoppa på 40-60 min direkt så gör du det. Men det bestämmer du själv. 

Power walk betyder POWER WALK! 

Inte gå runt om mys-promenera, utan nu j*klar ska vi upp i tempo!  Har du barnvagn eller hund, kör på med dom också, se det som en bonus träning…. hehe!  Det är alltså en vanlig promenad, men där du ska upp i tempo, med lätt förhöjd puls, men ändå kan prata samtidigt som du går.  

Du ska upp i ett tempo att du får upp din puls en bra bit och börjar svettas!  Inte lulla omkring, stanna upp och ta en selfie eller fota något du ser på vägen… Upp i tempo nu! ( Bilder kan du ta innan/efter hehe! 😎😜) Fotriktiga skor och varma kläder i vårat kyliga vinterland! Att ha lager på lager i kylan är bra… att svettas är grymt! 

Men jag vill att du gör din PW utomhus.  Helst INTE på löpbandet om du verkligen inte måste! OM du kör löpbandet lägg gärna på lite lutning och ha INTE för låg fart! Men tanken är att få frisk luft i kombination med motion!

Om du är en van power walkare, så stannar du givetvis inte på 20 min utan går så länge som du brukar. Jag körde en ordentlig PW morse på 60 min imorse. Svettig och varm när jag var klar. 

Tanken är att vi ska börja någonstans. Men inte minska något som du redan gör. Känner du att du orkar gå en stund till, bara gör’t!

Citroner. 

NU till dagens sista uppgift. Citron. Jag ska förklara varför citron är så bra, i ett senare inlägg….  🍋

Men någon gång under dagen så vill jag att du köper hem färska gula härliga citroner. Sen imorgon så ska du och jag att börja dagen med ett glas varmt citron vatten. ( jag dricker det varmt, vill du dricka det kallt… gör det) 

 Min rekommendation är att du ska börja dagen med pressad citron i ett kallt/varm glas vatten. En halv citron🍋

Följt av en härlig PW. Men om du har jobb/vardag som inte gör att du kan börja dagen med en PW så får du såklart lägga in den precis när du vill. Men du ger kroppen en bra skjuts genom att börja med den! 

Okay kära cybervän. Vi sammanfattar.

*Bestäm dig! 

*Bort med sockret!

*Skriv ner dina egna målsättningar GÄRNA i kommentarerna! 

*Ta en PW på minst 20 min, i RASKT tempo, svettas ska du göra! 

* Inhandla några färska citroner 🍋🍋🍋

– Det var väl inte så svårt? 😁

Och det sista jag vill att du gör, tipsa dina vänner! Ju fler vi är ju roligare blir det! Alla sätt där ni visar att ni finns, här inne eller på Instagram, gör mig glad!  Lämna era avtryck

En smiley på instagram kan göra hela min dag🙏🏻! 

 På tal om just instagram  jag ska försöka bli mer aktiv på min instastory, Där kan du hänga med mig på mina PW eller träningspass bla kika gärna in HÄR!

 

Tillsammans med vännerna på SMART Planering har jag ordnat ett grymt erbjudande som passar perfekt för er som kämpar med era nyårslöften och kanske hoppar in på min utmaning🙏🏻😍

Jag har ordnat så att ni får 15 % rabatt + en SMART utmaning att hänga på kylskåpet 🙌🏻

Använd koden”kickstartmy”   In och beställ din träningsdagbok som passar just dig, HÄR 👈🏻

Detta gäller vid köp för mint 195 kr, det kan inte kombineras med deras  paketlösningar eller tillbehör. Koden gäller fram tills den 19/1.)

Nu laddar vi om och kör igång Kickstarta 2020. Imorgon är dag två, börja med ditt citronvatten på morgonen! OK? 

Stor kram

 

/ My Martens 

Kommentarer (8)
  • Sofie

    Förstår inte helt allt detta börja om hela tiden när du är PT, hur motiverar du dina kunder året runt när du inte riktigt själv lever som du lär bara en fråga.

    • mymartens

      Åh! vad menar du med att jag inte lever som jag lär? Med tanke på mitt tempo, min livssituation där jag i flera år pendlar mellan två städer och varit ensamstående mamma mitt i livet så tycker jag nog att jag hanterat det ganska bra 😉 Jag förespråkar en hållbar hälsa. Jag styrketränar, och varierar det med intensiva crossfit inspirerande hiit-pass. Jag tycker att det är viktigt att inspirera mina läsare och kunder kring just det. Ett hållbart skräddarsytt upplägg utifrån varje förutsättning. Föreställ dig mitt stresspåslag och tröttheten när jag pendlat mellan två städer, två vardagar, dubbla utgifter osv. Att vakna upp, inte diket veta vart man är, och ständigt packa upp och packa ner. Tro mig det är inte ultimat och försämrar mina förutsättningar. Detta har jag då kompensera upp med mer fokus på att minimera just stress och oro. Mindefullness varierat med styrka. Så nu, när jag kan börja ut gå från en stad, ett hem och plötligt få en helt annan livskvalitet, då komme jag automatiskt att minimera stressen, och få bättre förutsättningar. Vet inte om du fått svarte på din fråga då den ändå är ganska bred. Jag är väldigt bra på att just motivera och ge mina klienter verktyg att uppnå sina mål =) Är du intresserad av att anlita mig som PT? =)

  • Maria

    Jag är med!! Behöver gå ner minst 20 kilo och har faktiskt brutit mitt gamla mönster att ”börja efter jul” och körde igång med promenader under julen redan.
    Mitt problem med mina extra smygarkilon som kommit under de senaste 5 åren, är att de kommit på grund av kvällsätande av mackor och lösgodis plus att jag inte ”orkat” gå ut och gå/springa efter jobbet.
    Jag har tänkt att några lösgodisar inte kan göra så mycket, men råkade hitta en sida i julas som anger kalorier för olika saker. Där stod att 10 små godisar motsvarar 190 (!!!!!!!)kalorier!!! För TIO små skitgodisar?!?!!!

    Så om jag smäller i mig en påse godis på kvällen så har jag kanske fått i mig mitt DAGLIGA behov av kalorier. Och då har jag ätit som vanligt tidigare på dagen…. Inte undra på att jag gått upp i vikt OCH blivit tröttare…

    Så, nu blir det nya tag för mig! 🙂
    Jag hänger på utmaningen och har också utmanat mig själv att förutom att plocka bort kvällsfrossandet också börja springa igen. Tidigare sprang jag väldigt mycket, men i takt med kilona har jag slutat med det.
    Har tänkt sätta upp ett mål för att springa typ vårruset eller tjejmilen, men tycker det är tråkigt att göra sånt ensam.
    Det vore jättekul med en ordnad gruppaktivitet som man kunde anmäla sig till för något av de loppen. Det tror jag att skulle sporra åtminstone mig att ge mig ut och springa för att träna till något sådant evenemang.
    Nu gäller det att hålla mig från fallgroparna som jag vet att kommer att komma… 🙂 Och jag SKA gå ut och gå en gång per dag!
    God fortsättning på det nya året! 🙂 Kram!

  • St

    Jag hänger inte på, för jag har redan av hälsoskäl börjat dra ner på både det ena och det andra. Och börjat motionera. Har haft hjälp av dietister och läkare och andra i över 20 år men nu först börjar jag fatta!
    Tänk på bara att om man minskat vitt/raffinerat socker ( det är ju väldigt mycket som innehåller det) och börjar med mer grönsaker så kan det vara bra att just under den helt sockerfria perioden ta nån B12 tablett.
    Jag har B12 brist sen hundra år tillbaka och VET att man inte behöver tillföra vare sig det eller annat om man INTE har brist. Men vid en ”snabb” kostomläggning kan man ta en tid i alla fall.
    Lycka till alla ni som hakar på nu 👍

  • Charlotte

    Jättebra tips du kommer med! Jag började med sockerfritt 1/1. Promenader har jag automatiskt med två hundar i huset. Vill dock höja ett varningens finger för citronvattnet, kan ge frätskador på tänderna som inte går tillbaka.
    Heja oss som hakar på Mys utmaning!

  • mymartens

    Härligt att höra Charlotte! =) Du startar och börjar din egen ” 30 dagars” period när du vill =) Dock så vill jag tillägga att det är ett tillägg på det man redan gör. Jag som tex kör styrketräning och hiit pass som träning lägger till PW =) Så om du dagligen går dina rundor med hundarna så kanske det inte går att lägga till en promenad till ( hehe! ) Men se om du kan förlänga promenaderna eller göra någonting som blir lite ”extra” . Bara en tanke =)

    ja, citron precis som mycket annat fräter på tänderna. Att skölja med vatten efteråt kan vara ett var tips för det. Sedan såklart hålla efter sin mun hygien =) Vissa är känsligare, andra inte. Jag är dessvärre en av dom som har tänder som bråkar…. Kram

  • Gurra

    Visa bild när du vägde över hundra jag hittar ingen
    Lycka till

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *