IMG_8594

 

My’s ”Super green bowl” 

-Får du i dig tillräckligt med grönt?

Favorit i repris…

Godmorgon snöstorm på Öland. Vi ska strax sätta oss i bilen och föröka ta oss till skolan… 

Men först vill jag prata om en grej.

 Ett av alla mina nyårlöften i kampen mot att bli en bättre människa är att äta mer grönsaker. Jag klarar inte av konsistensen och detta har varit ett “handikapp” hela mitt liv, hur fånigt det än låter!

Ett av sätten att få i mig en daglig dos av grönsaker är gnom smoothie och greenbowls =) 

Denna kanske du vill testa:

(ca 2-2.5 portion ) 

2 ekologiska bananer, 

2.5 nävar babyspenat,  

0.5 mogen avokado

1.5 dl chia frön, 

En skvätt vatten,

Mixa allting tillsammans i en mixer. OM du vill ha en lite ”krämigare” konsistens, så kan du även hälla i en skvätt osötad mandelmjölk. Jag gjorde inte det denna gången.

När allting är mixad så får det stå och dra till sig en liten stund. Sen toppar du med ekologiska amarant puffar, goijebär, några cashewnötter…. Färdig att serveras. Denna supergreen bowl är perfekt som frukost, lunch eller mellanmål.

Grönsakerna är SÅ viktiga för helhetsbalansen… Jag vill verkligen lära mig att verkligen tycka om det. Men detta är ett grymt bra sätt att få i mig mer än vad jag brukar!

-perfekt start på dagen! Strax efter mitt citron vatten 🍋

Nyttigt fräsch och gott!

bild-4260

-Hoppas du gillar den!

/ My Martens 

Kommentarer (1)
  • Kerstin

    Det ska jag prova. Men menar du verkligen 1,5dl chiafrön? Jag har läst att det rekommenderade dagsintaget är runt 15 gram. Dessutom sväller ju fröna väldigt mycket. Jag brukar till chiapudding ta 15 gram frön till 1,5 dl vätska som får svälla över natten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *